onsdag 18 maj 2011

Hundens villkor


Godmorgon!

Hm. Hur tolkar man nu detta?
Doris som varit lite trött och hängig på jobbet fick vara hemma och vila igår och när jag kom hem blev det total kaos bland hundarna. Hon brukar hälsa lite lagom på mig men nu överföll hon mig fullständigt hysteriskt. Hon är väldigt "mammig" men det här var ju helt galet.

Dom är underbara våra hundar. Ständigt är det saker man får fundera på. Varför gör dom si och varför gör dom så? Eftersom jag har ett väldigt stort intresse för hundens språk och signaler så analyserar jag hela tiden det dom gör. Ibland kommer jag på mig själv med att på kurserna "fastna" lite på vad hundarna säger och det är en stor hjälp i mitt arbete men det tar kanske lite, lite fokus från vad som i övrigt händer på träningsplanen.

Jag har en väldig hjälp av detta så klart. Jag kan då gå in och ändra på vad deltagaren gör när dom inte ser att hunden är i obalans. Det är inte lätt för ett otränat öga att se saker hunden säger då dom ibland "pratar" med väldigt små gester.

En hund som är en omplaceringshund där ägaren misstänker att dom tidigare ägarna inte varit riktigt snälla mot hunden förstod inte varför hunden var rädd för hennes hand när hon sträckte fram handen med lite godis när vi tränade hundens självbehärskning. Hunden skyggade för handen och övningen funkade inte alls. Ok. Här måste vi göra något.
Strunt i övningen och träna på att låta hunden vänja sig vid handen. Rör lite lätt under hakan på hunden och klicka och belöna. Gå långsamt fram i övningen och lär hunden att lägga hakan i handen. Klappa aldrig hunden över huvudet. Klappa på sidan och underifrån på bröstet. Lugna rörelser. Förtroendeövning.
Hunden blev genast lugnare när hon inte blev "hotad" av handen. Vi kom ganska långt redan på första försöket. Underbart!

Matte blev jätteglad för det lilla framsteg som gjordes. Hon fick inte gjort något av det vi andra gjorde men var hur nöjd som helst för hon fick jobba med det just hon och hunden behöver. Tids nog kommer dom att kunna jobba med allt det andra men som vanligt sker all träning på hundens villkor. Då får vi trygga, glada hundar!

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Tina Brinks sa...

Det är lugna och trygga hundar vi vill ha. Jag ser bara på min lilla Bella vilka framsteg hon har gjort.
Vad skulle vi ha gjort utan dig och dina kurser.

Tina