måndag 23 maj 2011

MördarDoris.


Godmorgon!

Fördomar. Antagande.

Det här är saker som de som har hundar av raser som t ex amstaff, bullterrier, bulldogar och så vidare möts dagligen av. Fördomarna haglar och man gör skamlöst uttalande till ägaren i form av "mördarhund" och "den måste man ha ordentlig pli på om den inte ska äta upp de andra hundarna" osv. Står man då där med en jättesnäll hund så blir man faktiskt ledsen av att höra sånt!

Igår på kursen fick Doris (golden retriver!!!) nog av en liten rackare som skällt och gjort utfall mot henne en lång stund. Hunden är en liten dvärgschnauzer. Doris sa ifrån ganska ordentligt och jag fick faktiskt kasta mig emellan för hon var förbannad! Matte reagerade inte så mycket för hon tyckte det var bra att hon sa ifrån men när underbara, snälla Troja (rottweilerblandning) ville lägga sig i då lät det lite annorlunda.

Detta är inget ovanligt och med de braskande rubriker det blir i tidningen när den sortens hund bitit så är det kanske inte så konstigt. Är det en golden som attackerat så blir rubrikerna inte så stora. Då har man ofta en förklaring till hands för varför hunden reagerat som den gjort. Detta kommer aldrig fram om det är en amstaff som bitit. Då skyller man på rasen.

Jag kan säga att Doris var inte så mild igår. Verkligen inte. Jag har aldrig sett Troja ta i så som Doris gjorde. Jag blev väldigt förvånad men jag tror Doris tyckte att "nu får det vara nog!!"
Att hon sen blev rädd för sig själv och nästan kröp innanför skinnet på mig är en annan sak. Stackaren. Hon blev jätterädd när jag kastade mig över henne.

Jag har många gånger sett hundar av de raser som anses hårda och farliga vara både fega och hellre tar till flykt än anfall. Snälla, underbara hundar.
När dom leker är dom ofta fysiska och morrar men det gör även en massa andra raser. Det innebär inte att dom ska äta upp den andra hunden. Tyvärr tror ofta människor det.

En av de snällaste, mest keliga hund jag känner är en amerikansk bulldog vid namn Vera som gärna står med huvudet i mitt knä hur länge som helst för att få så mycket massage på huvudet som möjligt. Som helst går undan när andra hundar "bär sig åt".

Hur kan det vara så? Hon ser ju ut som en "mördarhund". Då måste hon väl vara det också?

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: