söndag 2 oktober 2011

Söndagsfundering.

Godmiddag!

Det är söndag och trots att jag har en avslutning på en kurs ikväll och en del att göra innan dess så tar jag mig lite tid att sitta och fundera.

Många säger till mig att mina hundar har det bäst i världen och jag brukar protestera lite och säga att det är deras vardag så det är inte så upphetsande för dem. Dom springer i skog och mark lösa varje dag. Dom är med mig på mina kurser och får där aktivering (nåja, det hinner vi inte så mycket då) och umgås med andra hundar. Vi tillbringar i stort sett hela dygnet tillsammans och på helgerna åker vi oftast iväg till nya platser med husvagnen. Något som dom älskar. Men. Det är deras vardag. Med lite knorr i ibland.

Vi tränar sällan lydnad. Då menar jag att jag planerar något som vi ska träna på och går ut och gör det. Det är jag väldigt dålig på. Lydnadsträningen sker i vår vardag. Nu sitter jag och funderar lite över vad vi egentligen gör om dagarna.

På promenaden får dom "sitta kvar" när vi ska passera ett stengärde med taggtråd. Inkallning, ja, det gör jag många gånger på varje promenad. "Gå fint!" det gör man när man ska passera något som jag inte vill att dom ska springa fram till. "Gå bakom" sitter fint när man ska passera någon trång passage. "Ögonkontakt" sker varje gång vi ska påbörja någon rolig lek. "Avslappning" tränar vi varje gång jag packar upp min frukost när vi sitter i skogen.

Jag inser nu att jag tränar lydnad väldigt mycket! Man glömmer lätt det man faktiskt gör i vardagen. Det blir ganska mycket när man tänker efter. Dessutom leker jag mycket med mina hundar och det är i mina ögon den bästa lydnadsträningen man kan få.

Då är det ok att dom ligger i små högar just nu och man kan då tycka att dom har "tråkigt". Det har dom inte! Dom vilar upp sig för den ständigt pågående lydnadsträningen som vi gör. Varje dag! Tänk vad man kan komma på när man sitter och funderar. Det är nog inte så illa i alla fall.

Ha en underbar dag!

3 kommentarer:

Sussa sa...

Precis! Så funkar ju *träningen* med Mille oxå:) Träning i vardagen som get så otroligt mycket. Kram

Sussa sa...

ger inte get hahaha.

Anna Striberger sa...

Har sagt det förr och säger det igen, dina hundar är nog några av landets mest välprivilegierade ;-) Men det där med att de "bara ligger i en hög" ibland, är inte det ett ganska naturligt beteende? Har hört något om att hundar i vilt tillstånd ligger och vilar större delen av dygnets timmar när de inte jagar föda eller förflyttar sig.