måndag 17 oktober 2011

Doris igen!


Godmorgon!

Jag tror jag ska döpa om den här bloggen till Doris blogg. Det handlar oftast om henne har jag märkt. Så även idag.

Jag har ett litet problem som dyker upp lite då och då. Hon kan ibland få för sig att trycka ner småhundar. Detta är ett beteende som jag inte accepterar oavsett anledningen till att hon gör det. Givetvis måste jag ta reda på varför hon känner att hon måste göra detta men samtidigt kan jag inte bara stå och vänta och se om det ska hända. För den andra hundens skull. Doris har säkert inget problem med det hon gör men som sagt för den andra hundens skull så måste jag ta tag i henne direkt.

Nu hände det igen igår. När jag håller kurs här hemma så är det lite annorlunda för Doris. Hon tycker säkert att dom andra hundarna inkräktar på hennes domäner. Frågan är bara varför hon känner så istället för att bli glad över att det kommer fyrbenta gäster.
Är det småhundar hon ger sig på för att hon inte vågar ge sig på de stora?
Känner hon att hon måste hålla dom på avstånd från mig?
Vad rör sig i det lilla huvudet?

Igår var hon extra uppspelt inne när hon såg hundarna samlas på träningsplanen. For runt som en galning och var helt okontaktbar. Kanske var det fel av mig att ta med henne ut men eftersom det som hände inte händer så ofta så tänkte jag inte i dom banorna. Det är ju så viktigt att jag inte fastnar i känslan av att hon ska sätta igång för då kommer jag att signalera fel saker till henne och trigga igång beteendet genom att jag spänner upp kopplet osv. Där vill jag inte hamna! Hon är alldeles för viktig att ha med på kurs för mig.

Nu är inte detta ett stort problem då det är ytterst sällan det händer. Men det händer och jag måste ha bort det. Det har inte enbart med kopplet att göra för hon har även gjort det när hon varit lös. Däremot är alltid jag i närheten när det händer. Alltså har det med mig att göra.
Det har även hänt när vi jobbar i Malmö så det är inte enbart relaterat till kurs hemma. Hon ger sig aldrig på hundar som stressar runt så det är inte som hon vill lugna ner dom. Det verkar mer vara de hundar som är lite tillbakadragna så det är kanske det som triggar. "Jag kan ge mig på dig för att jag kan!"

Doris är en ganska självsäker hund. Hon är nyfiken och modig utom när det finns paraply i närheten. Det finns ett par hundar som hon är rädd för och det är hundar som ger ett kaxigt och självsäkert intryck. Då backar hon men annars brukar hon inte bry sig så mycket om andra hundar alls.

Jag har fått lite att fundera på. En sak är säker. Jag måste ha bort detta.
Det är som sagt inget stort problem. Det händer mycket sällan men är helt oacceptabelt.
Ni som läser min blogg och känner Doris. Några ideér? Det är konstigt nog alltid lättare att analysera andra hundars beteende. Varför är det så?

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Schappetanten sa...

Hej kära vän. Jag har samma "problem" med Amon. Han gör aldrig något mot någon som är självsäker men träffar han en hund som är osäker, oavsett storlek, så ska han utöva sin makt på den. Fick se det i helgen igen då en av hundarna här var annan ras och alldeles för snäll för sin egen säkerhet. Några hundar gick på henne inkl. Amon. Hon fick inte röra sig fritt i hemmet tyckte han. Alla andra kunde springa runt och vimsa utan att han brydde sig det minsta men hon fick inte ens vrida på huvudet. Jag undrar också varför det är så och har bara kommit fram till att han njuter av dem gånger då han vågar sätta någon på plats eftersom han själv är ganska osäker.