torsdag 13 oktober 2011

Valpkurs med bekymmer.


Godmorgon!

Varje gång jag startar nya valpkurser tar jag på första lektionen upp det viktiga med att inte motionera valpen. Valpar ska inte ut på långa promenader för att tröttas ut vilket ofta är det deltagarna säger att dom måste göra för att valpen ska vara lugn inomhus. Ganska snart upptäcker dom att dom fått en hund som är stirrig och oförmögen att slappna av.
Dom hamnar i en ond cirkel där valpen bara blir värre och värre.

Kommer man då på valpkurs först när valpen är fyra-fem månader gammal har det redan blivit riktigt illa och dom står där på kursen med en hund som sliter hit och dit och far runt som en liten galning. Det är ganska lätt för oss att se vilka valpar som är igång alldeles för mycket.

De flesta ser ut som fågelholkar när man talar om att en 8 veckors valp bara ska promenera ca fem minuter om dagen. För övrigt ska dom bara ut till sin lilla toalett och göra vad dom ska och busa lite. Jag har varit med om valpar som joggat med sin ägare flera kilometer varje dag när dom är tre månader gamla! Jag kan säga att den hunden var det riktigt illa med!

Dom flesta tar dock snabbt till sig den information jag ger där jag jämför valpen med valparna i vargflocken som håller sig hemma omkring lyan och inte följer med på jakt eller patrullera av reviret. Man nickar och tittar lite bekymrat ner på sin lilla valp och undrar om det är kört nu.

Nej, det är det inte. Hunden är fortfarande valp när den kommer till valpkursen och tillräckligt ung för att ganska enkelt bryta denna uppåtgående spiral som inte är bra för den.
Jag brukar ge rådet att sluta med de långa promenaderna och låta valpen jobba med lilla huvudet istället och samtidigt vara beredd på att beteendet först ökar för att sedan lägga sig på en normal nivå. Valpar ska fara runt lite och vara busiga. Det tillhör valpålderna men man måste hjälpa dom att slappna av så dom vilar de där ca 15-18 timmarna om dygnet dom behöver.
Det kräver mycket energi att växa och det gör man bäst när man vilar.
Det finns faktiskt valpar som slutar växa för att dom är igång alldeles för mycket.

Som vanligt på gårdagens första lektion stod jag med några bekymrade valpägare som insåg att dom gjort detta misstag och jag fick lugna dom med att detta går att lösa.
Dom har ju varit så kloka att dom anmält sig till en valpkurs där dom kan få hjälp med att rätta till det som dom, av okunskap, inte gjort rätt.
Det här fixar vi. Så klart!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: