måndag 24 oktober 2011

Katastrof eller?

Godmorgon!

Gårdagens kurs var verkligen ingen höjdare. En timme ägnades åt att försöka få hundarna att göra någonting över huvudtaget! Vi lyckades inte!

Ingen hund funkade. Alls. Jag jobbade så svetten lackade för att få någonting gjort. Men icke! Hundarna ville inte vara på träningsplanen alls. Det var ingen dålig stämning bland hundarna så det berodde inte på det. En av deltagarna hade en intressant teori. Jag lyser upp området med bygglampor och sladdarna ligger i gräset. Vi har jordfelsbrytare men ett litet läckage av ström kan ha orsakat hundarnas ovilja att vara där. Dom kanske kände något i marken. Vem vet.
Vad som lite stärker den teorin är att mina egna inte ens ville gå dit efter lektionen. Något dom alltid gör för att nosa och se om någon tappat något gott.
Om inte det var ström vad i all sin dar var det då??

Jag kände mig inte alls nöjd när jag kom in efteråt och det är en känsla som inte vill lämna mig. Jag har ganska höga krav på mig själv men eftersom det är levande varelser vi jobbar med så får jag anpassa mig efter hundarnas dagsform. Dom påverkar dessutom varandra så jag kan gå så långt som att säga att det var en katastrof igår. Inte kul!

Genast börjar jag fundera på vad jag kunde gjort för att få igång hundarna. En sak är säker. Med så olika behov i gruppen kommer jag inte att kunna hålla en ren inkallning/lösträningskurs och får helt tänka om till nästa söndag. Det är lite kul i och för sig. En utmaning! En hund behöver tagga ner sin stress, en hund är fruktansvärt osäker, en hund är skadad och går på smärtstillande och får inte springa osv.

Det blir nog till att göra det till en blandkurs där jag får lägga upp en planering för varje hund. När jag tänker efter så är det det jag gör hela tiden. Individanpassade kurser!! Det är så vi jobbar här på Bonizas Hundskola. Varje hund ska få det den behöver för att bli en trevlig familjemedlem. Det blir nog så bra så.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: