måndag 3 oktober 2011

Lyckad avslutning.

Godmorgon!

Vaknade till en regnig men mild morgon och är väl en av de få som tycker att det är fint väder. Ingen blåst och temperatur som känns behaglig är fint väder för mig.

Jag somnade med ett leende på läpparna igår. Såg nog ganska fånig ut! Avslutningen på min kurs här hemma var en av de bästa jag haft. Examensövningarna gick ut på att deltagarna skulle se hur deras hundar utvecklats under de här åtta veckorna. Vi gjorde inga nya saker. Gick igenom det vi lärt oss och som en liten knorr på svansen lade jag på extra störning på de övningar som hundarna lärt sig.

Lycka! Hundarna fixade alltihop och matte och husse fick se hur duktiga deras hundar faktiskt blivit. Det var många förvånade och glada leende på ägarna. När dom blev osäkra på om hunden skulle klara det sa jag till dom att lita på sina hundar och sig själva och till min oerhörda glädje funkade det på både hund och ägare. Sååå duktiga!

Här skulle jag lagt upp bilder på detta men se jag var så upptagen av att njuta av deras framgångar så det glömde jag. Här skulle man även kunna säga att jag varit en bra instruktör men det är ju faktiskt så att det är dom som gjort jobbet! Inte jag! Visst har jag försökt att peppa och rättat till när det inte gått så bra men det är ju inte vi instruktörer som gör jobbet. Tränar man mellan lektionerna så blir det så här! Detta har varit en helt underbar grupp som köpt hela konceptet och förstått hur viktigt det är att jobba och lärt sig att se när hunden är redo att jobba och när det är dags för en stund på filten istället. Dom har tagit till sig vikten av att ta hänsyn till hundens dagsform och jag har försökt att verkligen individanpassa träningen. Varje hund måste få jobba på sin nivå. På sina villkor.
Det har vi gjort. Hela kursen. Det har funnits lektioner när det inte gått så bra men ingen har deppat för det. Nya tag när hunden är redo.

Resultatet blev som sagt hur bra som helst. Vi avslutade det hela med fika i mitt uterum med Björns nybakade bullar och hundarna fick umgås på gräsmattan. Stor som liten lekte jättefint och det var en samling mycket trötta och nöjda hundar som packades in i bilarna. Jag gick in och var i ca en timme efteråt som en speedad duracellkanin. Uppe i varv till tusen! Jag ville bara fortsätta och fortsätta...........

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: