fredag 2 september 2011

Undran.


Godmorgon!

Sitter och funderar över deltagare man mist och undrar varför. Det kan så klart finnas många anledningar till detta och det behöver inte bero på mig och våra metoder. Det kan vara helt andra anledningar men ibland ser man att dom inte alls vill träna som vi gör. Dom tycker när dom kommer att det där med klicker och godis inte alls passar dom.
Jag har varit med om att någon har suttit och himlat med ögonen när jag talar om vikten av att inte motionera valpar och varit irriterad över att man ska "stoppa hunden full av godis. Dom har helt andra åsikter om hur man ska träna sin hund.

Det får mig att undra över hur dom tänkt när dom anmält sig till en hundskola som är klickerbaserad och jobbar med positiv förstärkning. Som jobbar med hunden på hundens villkor och vilja att samarbeta med oss. Som inte använder sig av tvång. Det behöver i och för sig inte vara så stora skillnader för att det ska bli fel och dom ska tycka att det inte är rätt för dom och deras hund.

Jag accepterar detta absolut men vad jag är väldigt förvånad över är att dom inte har tagit reda på innan dom anmäler sig hur hundskolans jobbar. Vår hemsida är väldigt informativ om hur vi jobbar så det kan inte komma som någon överraskning.

Det kan väl inte vara så att man inte idag vet att det finns olika läger vad gäller hundträning. Om inte annat så har media i form av tvprogram visat det. Även om "vårt läger" tyvärr inte kommit fram så mycket via tv. Victoria Stillwell är väl den enda som kör med klicker och positiv förstärkning av de program som visats där men i alla fall. Medvetenheten om hundträning har ju verkligen ökat de senaste åren så pass att man vet att det finns mer än ett sätt att träna hund på.

Jag anser att man noga tar reda på vilka metoder instruktören använder innan jag låter min hund utsättas för dom. För mig hade det varit katastrof om jag hamnade hos någon som använde sig av ryck, skrik och slag t ex.
Lika fel kan det bli för den som kommer till oss och absolut inte vill använda godis och tycker att vårt sätt att jobba är mesigt och otydligt.

Så klart kan det även handla om personkemi. Man kan inte passa alla. Det har jag också varit med om givetvis. Jag har ganska lätt att komma överens med de flesta och har inte haft problemet så många gånger men så klart har det hänt. Då hjälper det inte om man är överens vad gäller metoder. Det funkar inte i alla fall.

Vad som är lite jobbigt är när man bara försvinner i stället för att ta det med mig. Vi kanske hade kunnat komma fram till någon bra lösning. Jag är flexibel. Jag kan variera träningen så pass att det säkert skulle passa de flesta. Ja, förstås inte dom som vill träna lydnad med marscherande och ryck. Dom kan jag inte hjälpa.

Det är bättre om man talar om att man inte är nöjd, metoderna inte passar eller om det finns någon helt annan anledning till att man avbryter kursen. Då hade jag sluppit undra.
Tur att dom är väldigt få. Annars hade man verkligen tagit sig en funderare över vad man håller på med.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: