torsdag 22 september 2011

Positiva metoder med regler.


Godmorgon!

Feedback. "Man har fått så mycket och bra feedback" var det en som sa på avslutningen av valpkursen igår. Samma deltagare var mycket skeptisk när hon började kursen för hon var så rädd för att "positiv inlärning" skulle innebära att man var mesig och inte satte upp regler för hunden.
Då är det väldigt roligt när just denna deltagare står och säger att hon är supernöjd, har köpt hela konceptet och kommer att gå vidare på kurs.

En gång för alla: positiv inlärning innebär inte att man är mesig eller flummig och inte sätter upp regler för hunden. Däremot lär vi in alla momenten med positiv förstärkning dvs belönar hunden i rätt riktning till rätt beteende och nonchalerar det vi inte vill ha. Hur enkelt som helst.

Jag har regler som mina hundar får lära sig att följa. Jag korrigerar mina hundar när dom "bär sig åt". Jag skiljer noga på inlärning och det dom faktiskt kan. Ta min Doris t ex. Hon kan bära sig åt ibland. Om jag inte hade stoppat henne då kan jag lova att det hade gått överstyr. Snabbt!
Jag skulle aldrig drömma om att korrigera henne om hon inte förstår men dom regler jag satt upp ska följas och det måste jag tala om för henne. Jag kan nog lova att de flesta som sysslar med positiv metoder gör detta.

Det är varken flummigt eller luddigt. Hundar har inga "gråzoner". I hundens värld finns inte orden ibland eller kanske. Hundar är raka och direkta och måste ha klara besked. Om det låter som om jag är hård mot mina hundar ibland så har alla som läser missförstått det jag skriver. Jag är inte hård men tydlig! Hundar kan inte ibland få göra saker som ibland är förbjudet. Då blir den förvirrad och jag blir mindre värd i hundens ögon för hunden vet inte var den har mig. Jag behöver inte vara hård på något vis. Bara tydlig som sagt vad.

Om min hund är väldigt känslig för att jag tar i den så gör jag givetvis inte det. Man får noga ta reda på när det är lagom. På Doris sätter jag handen under hakan och säger "nu räcker det" och det är alldeles lagom för henne. Hon slutar och vi är lika goda vänner efteråt. Jag släpper genast mitt korrigerande läge och så är det över. Jag ger henne ett alternativ som jag vill ha istället. Aldrig att man får vara långsint. Det finns inte heller i hundens värld. Man måste genast släppa det och vara som vanligt igen. Detta är något vi människor har lite svårt för.

Så. Positiva metoder innebär att man lär in saker med positiv förstärkning men det innebär inte att man inte sätter upp regler för hunden. S k fri uppfostran passar inte hundar. Hur ska dom då kunna lära sig vad som är rätt och fel i vår, för dom , komplicerade värld.

Var snäll mot din hund. Det är man om man är tydlig. Utan att vara elak!

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Schappetanten sa...

Godmorgon kära väl och kollega! Du vet väl vart det här ska??? haha.