lördag 17 september 2011

Gråjackon Athena.

Godmorgon!

Helgen är här och huset är städat och fint. Nu väntar jag på att dotter, svärson och mitt lilla barnbarn Athena ska dyka upp. Nej, jag har inte blivit mormor "på riktigt" utan är fågelmormor till en liten gråjacko.
Jag är lite rädd för fåglar och vill helst inte vara för nära dom. Tror det är flaxandet som gör det och så förstås den där näbben som inte alltid är att lita på.

Just den här fågeln är jag dock lite förtjust i . Hon är inte så gammal ännu, bara barnet, men hon är så smart och, hör här, klickertränas! Inte så konstigt egentligen. Det räcker att man är ett djur i den här familjen så är det klickerträning som utövas om det ska tränas.

Det tog inte många pass innan den här otroligt smarta goja hade fattat att klicket betydde belöning och erbjöd beteende. Dottern har redan lärt in en massa användbara saker på henne. Var man ska landa när man kommer, inkallning (!) och apportering. Helt otroligt! Jag är så imponerad. Skaka på huvudet kan hon också. Allt inlärt med den fantastiska klickern!

Nu väntar vi bara på att hon ska börja härma ljud också. Gråjacka har väldigt lätt för detta och jag planerar att lära henne en massa dumheter när vi ska passa henne lite senare i höst när matte och husse åker till Filippinerna för att dyka.
Får fundera ut något riktigt tokigt som kan reta gallfeber på husse och matte. Haha, så elak jag är.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Anna Striberger sa...

Tycker nog att det är bättre om du klickar in henne på lite coola trick istället, är säker på att pappa kommer att erbjuda en massa irriterande läten redan... ;-)