tisdag 13 september 2011

På förekommen anledning.


Godmorgon!

På förekommen anledning vill jag uppmana alla som ska köpa hund:
Ta reda på vad det är du köper!
Jag har säkert bloggat om detta förr men jag gör det igen i så fall.
Jag förvånas fortfarande över att man står där med t ex en retriever och förstår inte varför den ska bära på allting. Eller den lille terriern som är så självständig och jagar. Man har köpt en liten larmklocka i form av en chihuahua och kan inte förstå varför den skäller.
Man begär att hunden inte ska agera det minsta på det som den faktiskt är avlad till.

Det var det första jag förvånar mig över idag. Det andra är att man inte vet vad hunden man har hemma tycker är roligt, vad den tycker är gott eller hur den reagerar i olika situationer. Man känner inte sin hund. Nu talar jag om vuxna hundar, inte valpar.
Man äger en hund, man lever inte tillsammans med en hund! Förstår ni skillnaden?

Om vi tar det första så är det för mig ganska självklart att om jag ska köpa en hund så väljer jag en ras som passar mig. Om jag inte är särskilt intresserad av friluftsliv köper jag inte en golden.
En hund som är avlad till fågeljakt. Den behöver vara ute mycket och jobba och inte ligga på soffan hela dagarna. Ingen hund ska ligga på soffan hela dagen men framför allt inte en golden!
Alla hundar behöver jobba men vissa behöver det mer än andra.
Man ser människor men små terriers med massor av egen vilja som inte har det minsta aning om att här har vi en hund där man måste jobba extra med kontakt och samarbete eftersom den är avlad till att klara sig själv i stor utsträckning. "min hund vill inte ha någon kontakt med mig"
Nej, det tror sjutton om man begär att hunden ska göra jobbet och man själv står som en staty och gör absolut ingenting. Kom igen! Vad är det du har i kopplet? Läste du överhuvudtaget något om hunden innan du valde ras? Hård? Ja, det är jag. Jag är lite trött på detta nu.
Köp inte en hund enbart efter hur söt den är som valp. Det blir så småningom en vuxen hund som har alla de behov som tillhör rasen. Man måste inte jaga med en jakthund men den behöver jobba! Man kan få kontroll på skällandet men man kan inte begära att den ska vara helt tyst! En hund som är avlad till att vakta kommer alltid att göra det men man kan få kontroll även på detta. Man måste lägga ner lite jobb på det!!

Vad tycker din hund om? Vad är en belöning för din hund? Om hunden inte bryr sig om den där klappen på huvudet som belöning så är det ingen belöning! Lär känna din hund! Vad tycker den om? Där kom jag in på det andra som förvånar mig idag. Man har inte en aning om vad hunden tycker om. Varken vad gäller godis eller vad den tycker om att göra. Man sätter sin egen uppfattning som mall för vad hunden ska tycka. Man kan stå där och klappa hur mycket man vill. Om hunden inte tycker om det så betyder det ingenting för hunden och då är det inte värt ett smack. Ta reda på hur din hund funkar och vad den gillar här i livet. Sätt inte upp egna mallar för vad den ska tycka. Det fungerar inte!
Jag vill inte leva med en främling i familjen så jag lär känna min hund på resan från valp till vuxen. Det är en förutsättning för att vi ska leva tillsammans och inte bara stå som ägare och hund.

Jag lever med mina hundar. Jag äger dom inte.

Ha en underbar dag!
Kram

3 kommentarer:

Sussa sa...

Ja du Lotta, ibland undrar man hur folk tänker kring hund. Vi diskuterade det hos dig sist. Då jag talade om att storpudel var mitt första val men efter att ha läst på om pudeln så blev mitt val en berner sennen. Vilket var klockrent. Vi passar varandra som handen i handsken. :) Kram

Marie80 sa...

Själva så har vi 3 st hundar, två st blandraser och en dvärgpincher, vi har gått rallylydnad med springel spaniel/schäfer hanen och han tyckte det var kanon och jag med, väldigt lättlärd, våran terrier blandning och dvärgpinchern är duktiga på att spåra och tycker det är jättkul när vi gör det i skogen, och aktivetslekar hemma, våra hundar är med mig på jobb, jag är är dogwalker, där får de motion, vara ute flera timmar, social träning och man märker hur de trivs och mår bra, och våran springel spaniel/ schäfer hane bär på sin klöjveväska då vi ej jobbar, för han tycker om att ha en uppgift och han har mer energi än de andra och på detta sättet så får han utlopp för sin energi, sedan så är våra hundar en del utav familjen och de är med på de flesta aktiveterna jag och min sambo gör, vi är mycket ute i naturen under alla årstider, åker båt, fiskar, går i skog och mark....och oftast så tror folk att de små raserna ej kräver mycket, men en dvärgpincher, tycker om att använda sin hjärna och är en väldigt aktiv hund som måste få utlopp för sin energi.Våran dvärgpincher tik var 5 år när hon kom till oss, hon är 7 år nu, och innan dess hade hon inga rutiner, ingen koppelvana....hon är en helt annan hund nu.....Mvh.Marie

Anna Striberger sa...

Word! Det kan inte sägas för ofta, är man inte beredd på att husdjuret man tänker skaffa kommer att vara en individ med helt egna behov, åsikter och personlighet är man inte redo att ta in en ny familjemedlem. Och har man inte tagit sig tiden att åtminstone läsa på lite om just det djur/art/ras man vill ha kan man undra om man tänker ta sig tiden att träna eller umgås med den stackaren...