fredag 9 september 2011

Ledig dag.


Godmorgon!

Upptäckte just att en av våra nyare kurser blivit fullbokad redan. Inkallning/lösträningskursen. En kurs som ganska snabbt blivit populär. Inte så konstigt. Det man som hundägare allra helst verkar vilja ha är en hund som kommer när man kallar och som håller sig nära oss när den är lös.
Då lockar titeln på kursen så klart.

Här tränar vi inkallning från grunden. Verkligen. Vi börjar med att ladda namnet positivt. Om inte hunden uppmärksammar oss när vi säger dess namn så är inte chansen så stor att den gör det när den är på håll. Har vi ingen kontakt när hunden är nära så lär den inte lyssna när den är lös.
En sak som jag förvånas över är alla som tror att hunden förstår "hit" utan att vi lärt in vad det betyder. Det är inte bara inkallning som vi tror hunden automatiskt förstår kommandot för.

Hur många gånger har jag inte sett folk som säger "sitt" till hunden och tjatar detta utan att hunden sätter sig. När man då frågar om dom lärt hunden vad "sitt" betyder ser dom lite undrande ut. Vi gör alla detta mer eller mindre.

Här kommer klickerträningen in och är oslagbar enligt min mening. Träna in momentet antingen genom att klicka och belöna när hunden sätter sig spontant eller locka hunden att utföra momentet för att sedan döpa det när hunden förstått vad du vill. Nu förklarade jag det väldigt enkelt men det är bara att gå en kurs hos oss på Bonizas så kommer det att klarna väldigt snabbt.
Inlärningen sitter så mycket bättre om hunden varit aktiv i inlärningen och själv tänkt fram vad vi vill. Det är inte alls luddigt eller krångligt som många som inte vill prova tycker.

Om jag trycker ner baken på hunden så blir det signalen för sittandet och då kommer hunden inte att lyssna på kommandot vi säger och vi får fortsätta trycka ner baken varje gång vi vill att hunden ska sitta.

Detta sätt att lära in saker som vi vill att hunden ska kunna kräver lite mer av oss än om vi ska tvinga hunden men resultatet blir sååå mycket bättre.
Varför tar jag upp detta idag? Jo, jag har en ledig dag och vad gör jag då. Planerar kurser. Hihi! Jobb alltså.

Bilen står på verkstad och får lite kärlek och jag blir så klart då oerhört sugen på att köra till Revinge med hundarna. Det går alltså inte. Vad hittar man då på idag. Städningen klarades av igår och tvätten sköter sig själv. Nåja, nästan själv.
Jag tror jag ska göra något jag nästan aldrig gör. Ta en hund i taget och gå ut och träna i trädgården. Ja, du läste rätt. Jag planerar oftast inte träning med mina hundar. Det gör jag spontant på promenaden, när jag lagar mat osv. Nästan aldrig genom att verkligen planera träning och ta ut dom en och en.
Det blir liksom inte av att jag gör det. Tränar gör vi men inte genom att hålla lektion som jag gör på mina kurser. Vi tränar i vardagen när andan faller på. Korta stunder. Med mycket lek emellan. På så sätt har både jag och hundarna roligt. Det är då vi lär in saker utan att det känns jobbigt. Vi har kul!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: