tisdag 6 september 2011

Spår!!


Godmorgon!

Spår! På vardagslydnadskursen har jag en lektion som vi helt ägnar till spårträning. Eftersom jag håller mina kurser i Malmö utan tillstymmelse till skog så håller vi till på vanliga gräsmattor. Men det går precis lika bra att prova på att spåra där. Störning har vi så det räcker i form av alla kaninspår som finns överallt.

Igår hade vi en spårlektion och herre jisses vad dom kunde spåra dom små trollen! Superduktiga! Alla hundarna gick som små dammsugare och svansarna viftade glatt. Dom hade så roligt!

Innan spårträningen fick dom köra lite uppletande i form av att vi släppte en strumpa eller vante bakom oss och belönade glatt när hunden markerade på tillbakavägen. Detta klarade alla galant!

Jag hade med mig en rådjursklöv i ett snöre och den drogs hit och dit av entusiastiska deltagare. Vi började med att lägga enkla godisspår för att låta dom avsluta med rådjursklöven.
Det nosades och några hundar blev nästan lite överexalterade av denna underbara (lite makabra) rådjursklöv.
De hundar som är lite skälliga glömde helt att gruffa och lät nosen arbeta istället.

Trötta blev dom så dom nästan staplade tillbaka till träningsplanen. Jag insåg ganska snabbt att det inte var lönt att försöka få dom att träna någon lydnad efter detta så vi bröt lektionen och åkte hem med mycket trötta och nöjda vovvar.

Även jag var nöjd och tackade min lyckliga stjärna att jag får jobba med denna härliga grupp av människor och hundar. Människor som utan att rynka på näsan gned rådjursklöv i gräset och köpte hela konceptet med ett avbrott i lydnadsträningen för att låta hunden vara experten en stund.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: