måndag 19 september 2011

IT

Godmorgon!

Teknik. IT. Ack, så inne vi är i denna värld. Nu kan jag styra tv:n med min Iphone. Jag kan se programmen när jag vill antingen via play eller via datorn som är inbyggd i tv:n. Allting styrs med ett pekfinger på en display. Vi kan numera ha lite kanalkrig mannen och jag för vi kan byta kanal från köket när den andra sitter och ser på tv.
Jag ska hålla reda på en massa genvägar via dator, tv och telefon. Lösenorden haglar i min teknikstinna värld. Jag måste ha en app på telefonen som håller reda på alla dessa lösen annars skulle jag inte komma åt någonting.

Mina räkningar får jag rakt i ansiktet när jag öppnar min mail. "Du har fått en e-faktura!!" Jag betalar med ett knapptryck och inte ser jag några pengar. I dubbel bemärkelse. Jag flyttar pengar jag aldrig ser via min telefon och funderar ibland på om det är verkligen är pengar eller bara siffror.

Den nya tv:n har så många finesser att jag nog aldrig någonsin kommer att lära mig dom alla. Det är förmodligen väldigt enkelt när man väl kommer på det men jag glömmer hela tiden hur jag ska göra och suckar trött när jag inte lyckas ens ändra ljudet för att det står på tvljud istället för surroundljud och inte hittar jag var man ska gå in för att ändra.
Jag får förmodligen ta väldigt gott om tid på mig om jag skulle vilja se en dvd. Det är tryck hit och dit för att få bästa bilden och ljudet och inte kommer jag ihåg det.

Dessutom ska man betala en massa pengar för att se allt detta. För att få fotbollskanalen som vi ser Barcelonas matcher på måste vi ha en massa filmkanaler som vi aldrig ser några filmer på till ett pris på flera tusenlappar om året. Här gnäller jag inte så högt för La liga är värt varenda krona!
För att se TV4 play på vår datorstyrda tv var vi tvungna att teckna något som heter premium för 69 kr i månaden. Dom lurar av mig pengar hela tiden. Jag slipper visserligen reklam då men vi kunde inte se Tv4 play alls utan att teckna detta abonnemang. Jag känner mig ständigt lurad!

Mitt hus känns sprängfyllt av teknik och jag duckar för alla radiovågor som förmodligen ständigt krockar med min kropp. För att inte tala om alla dessa ljud som hela tiden plippar och ploppar i huset från alla dessa apparater.

Tänk så mycket enklare det är att vara ute i skogen med hundarna och lyssna på fåglar istället. Jag tror jag ska göra det innan jag ska klura ut var jag hittar "hem till gården" som jag tror att jag har spelat in. Vi får väl se om jag lyckas hitta det.

Ha en underbar dag!
Kram

1 kommentar:

Anna Striberger sa...

Ack ja, tekniken. Kan inte leva med den och inte utan den...