torsdag 25 augusti 2011

Varning för irriterat inlägg!

Godmorgon!

En morgon som började med lite åska och massor av regn. Passar min sinnesstämning perfekt!
Jag har nästan aldrig en dålig dag på jobbet men igår hände det. Jag tror inte deltagarna märkte så mycket av det men jag gjorde! Det funkade bara inte. Man förvånas ibland över de som inte verkar veta ett dugg om hur vi jobbar.

Om jag ska gå en kurs med min hund väljer jag en hundskola som jobbar på det sätt jag vill. Jag tar noga reda på att det passar mig innan jag anmäler mig. Hur ska jag kunna få något ut av kursen om jag ska stå och jobba på ett sätt som känns helt fel?

Om jag inte vill jobba med belöning i form av godis som vi gör eller vill använda klickern som själva belöningen då faller hela vår metod platt till marken. Klickern är inte belöningen! Det är en markör för att hunden gjort rätt! Inget annat! En signal för att belöningen är på väg. Varför i all sin dar skulle hunden tycka att ett klick är en belöning?? För att jag blir glad? Ack, icke! Hur många klick tar det innan hunden då lägger av? Inte många! Det händer ju inget!

Man kan inte komma på en hundkurs och ha alltför många egna ideér om hur man ska jobba när det skiljer sig totalt från det sätt som används på kursen. Det funkar inte. Hårda tag är totalförbjudet och det accepterar jag helt enkelt inte. Inte heller att man får för sig att korrigera en annans hund! Det är min sak att säga till om jag anser att något inte är bra eller går rätt till. Jag lovar att jag har koll på detta!

Jag tappar flytet om jag måste lägga en massa energi på saker som inte hör hemma på mina kurser. Igår lyckades jag inte hitta harmonin igen och det fick alla lida för. Jag är irriterad på mig själv och irriterad på att vissa inte lyssnar när jag talar. Det är jag som är instruktör och jag är så pass säker på det jag gör att jag idag inte är ledsen utan irriterad istället.

Jag har många, många nöjda deltagare som återkommer om och om igen och tycker att vårt sätt att jobba på är hur bra som helst och funkar! Hundarna lär sig precis det vi vill och är glada och samarbetsvilliga.

Jag förstår inte dom som kommer på kurs och verkar ha helt andra ideér om hur dom ska träna sin hund och inte alls följer mina instruktioner. Varför kommer dom då till mig? Hitta en hundskola som använder de metoder ni vill ha och låt mig jobba i lugn och ro med dom som vill belöna hunden när den är duktig på det sätt som vi gör.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: