måndag 29 augusti 2011

Måndag och hundfunderingar.

Godmorgon!

Jaha, då var det måndag igen. Helgen har varit blandad med halsont och avbruten husvagnsmys och kärt besök av son med fästmö. En kurs har jag också hunnit med.
En lektion som inte riktigt var som den brukar. Lite dålig energi mellan hanhundar som kom lite från ingenstans. Det gjorde att jag fick ändra lite på planeringen. Det funkade trots allt ganska bra. Dom jobbade bra ändå. Man får se till att dom inte står för nära varandra så dom kan jobba i alla fall. Det löser sig alltid. Det blir lite annorlunda bara.
Efter en stund på filten för att hitta lugnet lite så är dom redo att jobba igen.

Denna välsignade filt som vi har så mycket nytta av. Lär hunden att slappna av på filten så har du ett magiskt verktyg att använda där hunden känner sig trygg. Har man en hund som lätt stressar upp sig. Låt den jobba lite för att sedan hitta lugnet på sin filt och snart är den redo att jobba igen.
Magiskt! Funkar varje gång.

Idag är det som sagt måndag och det ska hinnas en del innan det är dags för kurserna i Malmö ikväll. Ingen bra dag att känna sig lite slö och likgiltig. Dessutom har jag fått problem. Jag har ingen Doris att ta med på jobbet. Hon har signalerat mycket tydligt att hon inte vill jobba. Jag fick henne inte ens att gå förbi hundarna igår och det beror förmodligen på att hon är på väg att löpa. Igen! Det är bara fem månader sedan och med tanke på hennes långa löpcykel så borde hon inte löpa nu igen. Svullnaden är inte att ta miste på så det är på gång.
Jag har aldrig haft en hund som blir så konstig när hon ska löpa. Hon vågade inte gå förbi hundarna och såg ut som en strykrädd liten tax. Hon smet undan och sprang till husse som stod och målade runt hörnet. Det gick helt enkelt inte att få henne att göra någonting så det var bara att släppa in henne i trädgården och köra utan hund.
Om den hunden inte vill så är det inte ens lönt att försöka. Inte ens hennes älsklingsleksak kunde locka fram henne. Envis som synden är hon. Jag tror hon var en åsna i sitt förra liv! Hm, där har jag så klart förklaringen till hanhundarnas dåliga humör på kursen. Tänkte jag inte på.

Alma får hoppa in och jobba istället. Det gör hon så gärna. Även hon verkar lite trött just nu men hon är allt utom envis och är alltid med på allt man vill göra. Det är vid såna här tillfällen man önskar att Selma inte mådde som hon gör. Det finns ingen hund som så gärna jobbar med mig. Hon är så duktig men eftersom hon inte klarar andra hundar och är så rädd för allting så kan jag inte ta med henne på jobb. Synd. Då börjar man fundera på om man inte i alla fall skulle försöka förändra läget. Jag har gjort det så många gånger och fått en hund som bara blir värre och värre så det är inte aktuellt. Men i alla fall....Min lilla goa Selma.

Vi har tagit beslutet att låta henne vara lycklig där hon är. Här hemma. Låta henne följa med husse där hon känner sig trygg så jag ska inte bråka med henne. Men jag skulle behöva en hund just nu som kan lydnadsmomenten så bra som Doris och Selma. Alma är den lydigaste hunden på jorden men några moment kan hon inte. Svårt att visa med en sån hund. Man kan ju inte stå och visa "snurra runt" "slicka dig om nosen" "vinka" "gå zig-zag" osv hela lektionerna. Hon har ju blivit så lydig enbart för att vi har gjort roliga saker ihop. Inte har jag behövt lära henne att gå lös det kan hon utan att ha tränat. Inte heller att gå fint i koppel. Behöver aldrig ha koppel på henne. Hon finns alltid kring mig och då blir det liksom inte att man tränar på saker som man oftast behöver göra med hunden. Hon går inte fram till andra hundar eller människor. Hon är så nöjd med att vara där jag är. Hon jagar inte. Om inte det är skatorna i trädgården. Hon bara är.

Ja, hon får väl följa med och jobba istället för Doris ett tag framöver så får vi se om jag kan förändra Doris inställning till jobbet igen. Doris får följa med på miljö/lydnadskursen där hon kan vara med på promenaden och sedan ligga och slappa på sin filt. Det är nog vad hon klarar av just nu.

Ha en underbar dag!
Kram




Inga kommentarer: