måndag 27 juni 2011

Finns det flera sätt?


Godmorgon!

Träningsmetoder. Finns det bara en träningsmetod som är bra? Så klart inte. Ska man helt stänga dörren för de som väljer att träna sina hundar på "det gamla sättet"? Kalla dom bakåtsträvande och fnysa lite åt deras ovilja att ta till sig det nya tänket. Nej, det tycker inte jag. Man ska vara väldigt försiktig med att klappa sig själv på bröstet och säga att alla andra sätt än mitt är dåligt.
En viktig sak dock: om man väljer att träna sin hund med hårda tag och ibland ren misshandel då är det en helt annan sak. Då tycker jag inte att det är rätt! Idag är det t o m olagligt att träna sin hund på det sättet.

Nej, jag talar om de som väljer att träna utan klicker, godis och andra hjälpmedel. Får dom ingen inlärning på sina hundar? Klart dom får. Om du upprepar samma sak tillräckligt många gånger så sker det en viss inlärning. Sen att jag inte kan förstå att man vill göra det så svårt för sig det är en annan sak.

Jag tror att man som hundinstruktör ska ha största respekt och lyhördhet för alla sätt att träna. Återigen utom för de som misshandlar sina hundar! Man kan lära sig mycket genom att lyssna på alla olika sätt som finns. Det passar inte alla att träna med klicker t ex. Om det inte känns rätt ska man inte göra det. Det blir inte bra då. Man måste vara bekväm med det man gör.

Shaping i all ära. En metod jag själv sätter framför alla andra men om någon tycker att det är ett för "luddigt" sätt så ska jag inte sätta mig på höga hästar och säga att allt annat är fel. Jag tror faktiskt man kan få en glad och arbetsvillig hund även med andra sätt att träna.

Lägg noga märke till att jag ALDRIG accepterar att man tvingar hunden med korrigeringar och hårda tag. Det är en metod som ska bekämpas och försvinna i hundvärlden!!

Det finns ett fåtal människor som bara "har det". Där hunden följer sin ägare hur fint som helst utan att man tränat speciellt med varken det ena eller det andra. Dom är få men dom finns. Det finns en sann historia om en man som när hunden var liten valp alltid hade den nära sig. Den satt i knät på honom när han åt, sov hos honom och överhuvudtaget var nära husse alltid. Den hunden behövde inte tränas. Den följde sin husse överallt som vuxen. Han blev väldigt viktig för honom. Historien förtäljde inte hur mycket hunden kunde i "lydnadsmoment" men han behövde nog inte det. Om hunden ser oss som den som har koll på allting och den som tar alla smällar, sitter på resurserna som hunden behöver och sätter gränser så kan man nog få en hund som man inte behöver träna så mycket.

Nu har de flesta av oss inte den naturbegåvningen och måste träna med olika metoder för att få den trevliga hund som vi alla vill ha. Då gäller det att välja hur man vill göra. Jag tror man ska göra det som känns bäst. Shaping eller inte. Huvudsaken är att hunden får vara en glad hund. En hund som inte är rädd för mig. En hund som får ta egna intivativ. Som har ett stort självförtroende. Hur vi kommer fram till det är upp till var och en och allt är rätt så länge vi håller oss till metoder som inte gör hunden till en viljelös rädd robot. Jag är tillräckligt ödmjuk för att respektera andras sätt att se på hur vi ska träna våra hundar.

Ha en underbar dag!
Kram
Kram

1 kommentar:

Schappetanten sa...

Så rätt så!!!!!
Passar på att skicka ett grattis denna vägen med :-) Kram på dig.