måndag 20 juni 2011

Sliten och miljöträning.


Godmorgon!

Lite trött morgon. Jag känner mig lite sliten och det ska bli skönt att snart ha semester.
Hur roligt jobbet än är så behöver man vara ledig emellanåt och ladda batterierna.
I lördags var det stadsträning med valparna i Malmö och jisses så trötta dom blev. Duktiga var dom. Dom fick prova flera olika underlag att gå på och med alla bussar, cyklar och människor som susade runt öronen på dom så var det flera som inte orkade hela rundan och fick gå hem.

Miljöträna era valpar! Det är så himla viktigt. Åk in till stan och sätt er på en bänk och låt valpen titta på allting som är väldigt konstigt i dess ögon. Låt dom gå på olika underlag, träffa olika människor, barnvagnar, cyklar, bilar osv.
Detta ska göras under valptiden! Sen är det försent!

Arbetet som, förhoppningsvis, uppfödaren gör med valpen vad gäller att vänja valpen vid olika saker fortsätter när valpen kommer hem till den nya familjen. För att bli en trygg hund som vuxen måste man utsättas för olika saker som valp.
Gör det i lugn och ro men gör det!

Det är en av anledningarna till att vi här på Bonizas hundskola i Malmö har en miljö/lydnadskurs där vi träffas på olika platser varje gång och låter hundarna lära sig att slappna av i olika miljöer.
Så viktigt! Där får dom åka hiss, titta på tåg, titta på skateboardåkare, promenera bland ankor, träna vardagslydnad i stan osv. Allt under väldigt lugna former.

Trötta blir dom men vilka resultat vi får. Att ligga på en filt mitt i stan och lägga huvudet i tassarna och vila är inget som är självklart men efter den här kursen kan dom det!

Just nu har jag en grupp härliga människor som verkligen har förstått hur viktigt detta är. Alla är helt ok med att sitta på en filt med hunden på dom mest underliga ställen. Om vädret dessutom är varmt och skönt så blir det en mysig stund där vi dessutom hinner prata om hundar och de eventuella problem man har. Allt medan hundarna slappnar av. Underbart!

Sa jag att det ska bli skönt med semester? Det ska bli lika kul att sätta igång en ny omgång kurser i augusti. Jag älskar mitt jobb!

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: