fredag 10 juni 2011

Hur får man ALLA att förstå?


Godmorgon!

En kommentar på facebook från min kära kollega om att det ibland är svårt att få deltagare att förstå vad man menar när man ska förklara en övning får mig att fundera över veckans inkallningsträning på kurserna.
När man ska börja träna hunden på inkallning finns det en sak som är väldigt viktig: kalla inte på hunden om du inte är säker på att den kommer! Man kan inte börja med att ställa krav! En del verkar tro att hunden förstår ordet "hit!" trots att man inte lärt den det!
Trots att man tjatar om detta på kurserna så fortsätter en del med att just tjata på sin hund och dessutom springa och jaga hunden. Frustrerande!

Jag brukar säga så här: har du inte kontakt med din hund när den är alldeles intill så lär du inte få kontakt med den när den är lös och femton meter ifrån dig. Börja med att träna kontakt och samarbete med hunden när den är hos dig innan du försöker jobba med den när den är på håll. Varför är det så svårt att få en del att förstå detta?

På teoristunden försöker jag göra detta så klart som möjligt. Förklarar hur hunden fungerar och med olika exempel belysa hur man ska jobba. Alla nickar instämmande och frågorna haglar. Alla verkar ha förstått. Som tur är så är de flesta jätteduktiga annars hade jag börjat tvivla på mig själv som instruktör.

Nu måste jag i ärlighetens namn säga att de flesta som sagt är jätteduktiga med sina hundar och jobbar stenhårt för att få det att fungera men hur når man de få som verkar lyssna och sen gör precis tvärt emot? Eller man kanske inte kan begära hundraprocentig utdelning på kurserna? Är det att sätta ribban lite för högt?

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: