fredag 25 februari 2011

Sjuk.

Godmorgon!

Idag skulle jag skriva ett engagerat och klokt inlägg om hur vi behandlar våra hundar. Men när jag vaknade var halsen två nummer för liten för att kunna svälja minsta lilla saliv så jag tappade helt enkelt lusten för att göra något alls.

Ska vi se om det går att producera några tankar alls. Nej, det verkar trögt. Kan det räcka med att konstatera att det är väldigt många som är engagerade på bloggar, facebook och på många andra sätt att man känner ett visst hopp om att vi är på rätt väg?

Vi har kommit långt här i Sverige. Vi är många som arbetar utifrån hundens förutsättningar, som har tagit till oss de rön som säger att det inte förekommer dominans i den vilda flocken, att tiken inte trycker ner eller ruskar valparna, att man kommer så mycket längre om man respekterar hundens natur och guidar hunden till hur vi vill ha den istället för att med ryck, hugg och slag "fostrar" den till ett viljelöst lätthanterligt kolli eller med risk att vi får en hund som svara emot och sedan döms ut med att den har "dålig mentalitet"!

Jag sa ju att jag inte orkade skriva idag på grund av att det är lite, lite synd om mig. Lite sjuk och ynklig känner jag mig. Så det får räcka för idag med att konstatera att det finns hopp!
Det finns det många bevis på. Hur många samtal har inte jag fått till hundskolan från människor som inte vill vara elaka mot sina hundar och vill lära hunden att bli en trevlig hund utan hugg och slag. Som lämnat andra ställen för att komma till oss för att det gör ont i magen när man ska rycka för att få hunden att gå fint i koppel.

Jag sa ju att jag inte orkade skriva om detta idag. Det var ju själva attan att det ska vara så svårt att sluta så jag kan gå och lägga mig på soffan och gnälla lite.

Nej, jag får återkomma i detta ämne. Det lär jag göra eftersom jag kan prata om detta hur mycket som helst. Nu blir det en kopp te med honung i och lite sjukgnäll.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: