lördag 15 september 2012

Stackars ko!

Godmorgon!

Eller jag, min morgon började inte så bra. Vi tar det från början.

I onsdags hittade jag en nyförlöst kalv i hänget som gränsar till min mark. Söt som socker. Sidan om låg mamman och jag tänkte inte så mycket på det då. Under dagen tittade jag till dom och mamman låg fortfarande ner. Hm. Det kan inte vara rätt. Ingen bonde i sikte och det är inte första gången som jag har fått jaga honom för att något inte varit rätt bland hans kor.

På torsdagen såg jag att kon var död. Alldeles ensam låg hon där i regnet och mörkret och jag grät en skvätt för hennes skull. Ingen ska behöva dö på detta vis. Kalven var inte där vad jag kunde se så jag trodde så klart att bondjäveln hade varit och tagit hand om den. Att han lät den stackars kon ligga där och självdö förvånar mig inte alls. Det är inte första gången.

På morgonen idag går jag upp för att se om dom hämtat kon och chockad ser jag att kalven står vid hennes kalla döda sida. Nu jävlar är det krig! Hem som ett skott. Ringer alla telefonnummer jag har till familjen och ingen svarar. Nästa samtal var till polisen! Nu får det fan i mig vara nog. Där fick jag inte mycket hjälp. Inte ville dom köra ut. Ring Länsstyrelsen på måndag! Då är för fan kalven död!!

Jag fick så småningom tag på en av ägarna och han försökte proppa mig full av lögner för att skydda sig själv. "Jag tittade till henne i går och då stod hon upp". Skitsnack! Då var hon redan död. Detta efter att han sagt "Är hon inte bland dom andra korna?" Alltså visste han inte ens att hon var där. Ljug inte! Ta bara hand om dina djur!
Jag hoppas att det inte är försent för den söta kalven.

Ha en underbar dag!
Kram

Inga kommentarer: