måndag 10 september 2012

Inkallning. Igen.

Godmorgon!

Inkallning. Igen. Jag vet att jag har skrivit om det förr men eftersom jag har nya deltagare som läser min blogg kan det vara på sin plats att påminna om en del saker.
Jag hävdar att inkallning är en samverkan av en massa saker och inte en fristående del av träningen av hunden. Jag måste ha en hel del saker som ligger på plats. Relation, kontakt och samarbete är tre viktiga ingredienser. Därför kan man inte begära av en liten valp att den ska komma på inkallning innan man byggt upp detta. Å andra sidan har man oftast en av naturen följsam hund i valpen så om man börjar träna tidigt får man mycket gratis. Det är förresten även det en viktig punkt: träning, träning och åter träning.

Jag är av åsikten, och den delar jag med många, att man inte släpper sin hund innan man har en fungerande inkallning om man måste kalla in den. Försök inte fånga den! Den blir snabbt expert på att hålla sig utanför armlängden. Tjata inte! Hunden kommer sen att lyssna ännu sämre på dig. Släpp bara hunden på inhägnat område så att du kan vänta tills hunden självmant kommer till dig. Ska du släppa hunden ute ha en långlina på den. Långlina är ett fantastiskt utmärkt verktyg i inkallningsträning. Man kan tryggt låta hunden springa fritt om man har en lina släpande som man trampar på om hunden inte lyssnar. Man slipper tjata och behöver inte vara rädd för att hunden försvinner efter något intressant.

Åter till det jag menar med att inkallningsträning är en samverkan av en massa saker. På mina lektioner i inkallning tränar vi en massa saker som inte direkt har med inkallning att göra. Kontakt. Om hunden inte uppmärksammar mig när jag ropar dess namn lär den ju inte komma på inkallningssignalen. Hunden ska genast vända sin uppmärksamhet mot mig när den hör sitt namn och den ska ha en förväntan om att något roligt händer. Därför tränar vi lek, olika sätt att belöna hunden för att den lyssnar och ibland är det svårt att få fart på folk i detta. Spring ifrån hunden glatt tjoande och du ska se att den kommer med glädje. Om du har något att erbjuda när hunden kommer till dig som den vill ha. Därför tränar vi olika sätt att belöna hunden.

Tatuera in inkallningssignalen i huvudet på hunden. I vardagen när hunden är på väg mot dig. Man kan t ex säga "hit" när det är dags för mat. Hunden kommer att associera "hit" med att något positivt händer hos husse eller matte.
"Hit" ge hunden en extra stor bit korv.
"Hit" starta en rolig lek.
"Hit" sätt dig ner och gosa med hunden.
"Hit"  gör en favoritövning.
"Hit" godisregn
osv. Låt fantasin sätta gränser.

Framför allt. Missbruka inte inkallningen. Var aldrig arg på hunden när den kommer hur irriterad du än är. Tjata aldrig! Om hunden inte kommer på inkallningen beror det på att du satt kraven för högt och för tidigt.  Med tillräcklig träning kommer inkallningssignalen att sitta i ryggmärgen på hunden och då först kan man ställa krav på att den ska komma. Det tar lång tid att få en hundraprocentig inkallning.
Träna på olika platser. Öka störningen efterhand som hunden är redo.

Vi vill så gärna ge hunden friheten av att få springa fritt och då måste vi träna så pass mycket att hunden kommer varje gång man kallar. Oavsett störning. Det får man inte gratis men man kan ha väldigt roligt med hunden medan man tränar. Alltså bara vinst. Vi har kul och hunden lär sig.

Ha en underbar dag!
Kram



Inga kommentarer: